USC

 

Sprawa:

Otworzenie treści aktu stanu cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Wniosek o odtworzenie treści aktu stanu cywilnego.

- Zaświadczenie z USC, w którym akt powinien się znajdować stwierdzające zniszczenie lub zaginięcie księgi, posiadane dokumenty posiłkowe dotyczące osoby, której dane mają być stwierdzone w akcie, np. świadkowie.

- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

- Dokument stwierdzający tożsamość do wglądu.

Opłaty:

Opłata – 39 zł za wydanie decyzji.

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni (po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego) a w sprawach skomplikowanych do 2 miesięcy od dnia wszczęcia sprawy.

Tryb odwoławczy Do Wojewody Podlaskiego, za pośrednictwem kierownika USC w Klukowie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Sprawa:

Wydawanie decyzji zezwalającej na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Wnioskodawca składa wniosek o skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania.

- Dokumenty potwierdzające uzasadnienie wniosku.

- Dowody osobiste do wglądu.

- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Opłaty:

Wydanie decyzji - 39 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni.

Tryb odwoławczy Do Sądu Rejonowego właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy.

 

Sprawa:

Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Osoba, której dotyczy akt składa wniosek o sprostowanie błędu pisarskiego w akcie. Sporządzenie wniosku na załączonym formularzu jest nie obowiązkowe.

- Dokument stanowiący podstawę do sprostowania określony przez pracownika USC.

- Dokument stwierdzający tożsamość

Opłaty:

Opłata skarbowa za wydanie decyzji – 39 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni (po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego) a w sprawach skomplikowanych do 2 miesięcy od dnia wszczęcia sprawy.

Tryb odwoławczy Od decyzji wydanej przez kierownika USC w Klukowie do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem kierownika USC w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Sprawa:

Wpisanie do polskich ksiąg aktu stanu cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Osoba zainteresowana składa wniosek o wpisanie do polskich ksiąg aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą.

 - Oryginalny odpis zagranicznego aktu stanu cywilnego wraz z jego tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego, względnie kserokopia potwierdzona przez organ, który sporządził akt wraz z jego urzędowym tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego.

- Dokument stwierdzający tożsamość (do wglądu).

- Odpis aktu małżeństwa rodziców (jeżeli wpisywany jest akt urodzenia dziecka).

- Oświadczenie o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa (oświadczenie to powinno być złożone przez Konsulem RP lub kierownikiem USC).

Opłaty:

Decyzja o wpisaniu do polskich ksiąg stanu cywilnego - 50 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni (po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego), a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy od dnia wszczęcia sprawy.

Tryb odwoławczy Od decyzji wydanej przez kierownika USC w Klukowie do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem kierownika USC w terminie 14 dni od jej doręczenia.

 

Sprawa:

Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Wnioskodawca składa wniosek o wydanie odpisu z ksiąg stanu cywilnego lub zaświadczenia.

- Dokument tożsamości osoby pobierającej odpis aktu stanu cywilnego do wglądu.

- Dowód opłaty skarbowej.

Opłaty:

- Odpis zupełny aktu stanu cywilnego - 33 zł

- Odpis skrócony aktu stanu cywilnego - 22 zł

- Zaświadczenie o dokonanym w księdze wpisie lub o zaginięciu księgi - 24 zł

- W zależności od celu do czego ma być wykorzystany, może być zwolniony lub nie podlega opłacie skarbowej.

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 1 miesiąca.

Wynik załatwienia sprawy

- Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub odmowa wydania odpisu w formie decyzji

- Odmowa wydania zaświadczenia nastepuje w drodze postanowienia na które służy zażalenie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Tryb odwoławczy Do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem kierownika USC w Klukowie
Podstawa Prawna

- Ustawa z dnia 29 września 1986r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz U z 2011r. Nr. 212 poz. 1264 z póź. zm.)

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz U 2012r. poz. 1282 z póź. zm.)

- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz U z 2013r. poz. 267 z póź. zm.)

 

Sprawa:

Zawarcie małżeństwa przed duchownym

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 - 543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

Narzeczeni zgłaszają się do USC i oświadczają, że chcą zawrzeć zawiązek małżeński w Kościele ze skutkiem cywilnym. Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydaje Kierownik USC miejsca zamieszkania jednej z osób pragnących zawrzeć małżeństwo. Zaświadczenie traci moc po upływie 3 miesięcy od daty wydania.

- Zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa złożone osobiście przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.

- Odpisy skrócone aktu urodzenia

- Dokumenty stwierdzajace tożsamość - do wglądu

- Dowód ustania poprzedniego małżeństwa, jeżeli osoba pozostawała w związku małżeńskim.

- Cudzoziemiec składa dokument stwierdzający możliwość zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego.

Opłaty:

Opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa – 84 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w sytuacji gdy związek małżeński będzie zawierany na terenie Gminy Klukowo. Natomiast gdy małżeństwo będzie zawierane na terenie innej gminy opłątę uiszcza się na konto tejże gminy.

Termin załatwienia sprawy:

W ciągu 7 dni wydanie zaświadczenia. Sporządzenie aktu małżeństwa – w dniu doręczenia zaświadczenia, nie później niż w następnym dniu roboczym.

Tryb odwoławczy Do Sądu Rejonowego właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy wydania zaświadczenia lub sporządzenia aktu małżeństwa.

 

Sprawa:

Zgłoszenie urodzenia dziecka

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Zgłoszenie urodzenia noworodka (wystawione przez lekarza);

- Dowody osobiste rodziców dziecka;

- Odpis skrócony aktu stanu cywilnego matki dziecka (w zależności od stanu cywilnego matki: panna – odpis skrócony aktu urodzenia; zamężna – odpis skrócony aktu małżeństwa; rozwiedziona – odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, wdowa – odpis skrócony aktu zgonu męża i odpis skrócony swojego aktu urodzenia

Opłaty Zwolnienie z opłaty

Termin załatwienia sprawy:

Z chwilą zgłoszenia się z kompletem dokumentów jednego z rodziców.

 

Sprawa:

Przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa dziecka narodzonego lub poczętego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

Matka dziecka, która pozostawała już w związku małżeńskim składa:

- odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie (dla kobiety rozwiedzionej),

- odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o unieważnieniu małżeństwa lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu,

- odpis skrócony aktu zgonu współmałżonka (dla wdowy),

- odpis aktu małżeństwa z adnotacją o separacji lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o sepracjji (dla kobiet pozostających w separacji),

Prawomocne postanowienie sądu o zaprzeczeniu ojcostwa w przypadku, gdy w sporządzonym już akcie urodzenia dziecka został wpisany jako ojciec - mąż matki, nie będący ojcem biologicznym dziecka.

W przypadku uznania ojcostwa w stosunku do dziecka poczętego, kobieta dodatkowo składa zaświadczenie lekarskie o wyskości ciąży.

Odpis zupełny aktu urodzenia dziecka uznawanego, gdy jego akt urodzenia został sporządzony w innym USC.

Do wglądu: dokumenty tożsamości rodziców.

Opłaty:

Zwolnienie z opłaty

Termin załatwienia sprawy:

Niezwłocznie

Tryb odwoławczy Do Sądu Rodzinnego właściwego ze względu na siedzibę USC w terminie 14 dni od dnia doręczenia (otrzymania) odmowy przyjęcia oświadczenia o uznaniu ojcostwa.

 

Sprawa:

Sporządzenie aktu zgonu

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Karta zgonu wystawiona przez lekarza lub placówkę służby zdrowia.

- Dowód osobisty osoby zmarłej.

Opłaty:

Zwolnienie z opłaty

Termin załatwienia sprawy:

W momencie zgłoszenia i przedstawienia stosownych dokumentów.

 

 

Sprawa:

Uzupełnienie aktu stanu cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Osoba składa wniosek o uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego:

- Dokument stwierdzający podstawę do uzupełnienia okreśony przez Kierownika USC

- Dokument stwierdzający tożsamość do wglądu.

Opłaty:

Za wydanie decyzji – 39 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni(po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego) a w sprawach skomplikowanych do 2 miesięcy od dnia wszczęcia sprawy.

Tryb odwoławczy Do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem kierownika USC w Klukowie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

 

Sprawa:

Wydawanie dowodów osobistych

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy:

- wniosek o wydanie dowodu osobistego

- odpis skrócony aktu urodzenia w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński.

- odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o aktualne o aktualnie używanym nazwisku.

- na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający pośiadanie obywatelstwa polskiego

- do wglądu stare dowody osobiste.

- 2 aktualne fotografie.

- do wnosku nie dołącza się wymienionych w pkt. 2 i 3 odpisów aktów stanu cywilnego jeśli zostały sporządzone w USC miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.

Opłaty:

Nie pobiera się

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni, do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.

 

 

Sprawa:

Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

Osoba składa wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą.

- Podanie o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą

- Odpis skrócony aktu urodzenia wydany przez USC właściwy dla miejsca urodzenia, o ile nie został sporządzony w USC m.st. Warszawy

Osoba, która pozostawała już w związku małżeńskim załącza:

- Odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie (dla osoby rozwiedzionej). Jeżeli rozwód nastąpił za granicą, należy przedłożyć oryginalny odpis orzeczenia wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski

- Odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o unieważnieniu małżeństwa lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu

- Odpis skrócony aktu zgonu współmałżonka (dla wdowy lub wdowca)

Pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa, złożone przed kierownikiem USC w kraju, a za granicą przed polskim konsulem lub notariuszem publicznym.

Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.

Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.

 

Opłaty:

Zaświadczenie - 38 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

 

Termin załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki.
Tryb odwoławczy Do Sądu Rejonowego właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy.

 

 

Sprawa:

Zawarcie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Odpisy skrócone aktów urodzenia.

- Zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa złożone osobiście przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.

- Odpisy z aktów stanu cywilnego potwierdzające stan cywilny osób zamierzających zawrzeć związek małżeński (dotyczy osób będących wcześniej w innym związku małżeńskim)

- Dokumenty tożsamości (do wglądu).

W przypadku, gdy jedna z osób jest cudzoziemcem:

- Odpis aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego,

- Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa wydane przez właściwy organ w kraju cudzoziemca lub przedstawicielstwo dyplomatyczne albo postanowienie sądu rejonowego zwalniające od obowiązku przedłożenia zaświadczenia o zdolności prawnej.

Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Termin załatwienia sprawy:

Po upływie miesiąca od dnia złożenia zapewnienia o braku przeszkód. Kierownik USC może zezwolić na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu, jeżeli przemawiają ważne względy.

Opłaty:

Opłata za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy Do Sądu Rejonowego ze względu na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.

 

 

Sprawa:

Zmiana imion i nazwisk

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Klukowo, ul. Mazowiecka 14, tel. (086) 2774 -543

Komórka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty:

- Wniosek o zmianę nazwiska wraz z uzasadnieniem

- Odpis zupełny aktu urodzenia wnioskodawcy

- Jeżeli wnioskodawca pozostaje bądź pozostawał w związku małżeńskim - odpis zupełny aktu małżeństwa

- Odpisy skrócone aktów urodzenia małoletnich dzieci

- Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej

- Do wglądy: dokument stwierdzający tożsamość wnioskodawcy

- Jeżeli dokument tożsamości nie zawiera numeru PESEL, wnioskodawca przedstawia również powiadomienie o nadaniu numeru PESEL

- Dokumenty, które według uznania wnioskodawcy, mogą służyć jako materiał dowodowy uzasadniający wniosek

Opłaty:

Opłata skarbowa za wydanie decyzji – 37 zł

Wpłaty dokonuje się na konto Urzędu Gminy Klukowo nr. 64 8749 0006 3900 0475 2000 0020

BS Ciechanowiec Oddział Klukowo w dniu złożenia wniosku.

Termin załatwienia sprawy:

Do 1 miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do 2 miesięcy od dnia wszczęcia sprawy.

Tryb odwoławczy Od decyzji wydanej przez kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Klukowie przysługuje odwołanie do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem kierownika USC w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Metryka strony

Udostępniający: Marcin Wójcicki

Wytwarzający/odpowiadający: Paweł Miszczuk

Wprowadzający: Paweł Miszczuk

Data wprowadzenia: 2012-02-23

Data modyfikacji: 2014-08-25

Opublikował: Paweł Miszczuk

Data publikacji: 2012-02-23